Gesprekstechnieken: waarom?

In lastige gesprekken hebben de meesten van ons de neiging om onhandig gedrag te vertonen. Dat geldt meestal voor beide partijen. We hebben dan ofwel de neiging om te vechten (te willen winnen), te vluchten (de boodschap halfslachtig te brengen) of te bevriezen (dan denk je achteraf: DIT HAD IK NATUURLIJK MOETEN ZEGGEN!). Veel mensen schieten in de overtuigende stand wanneer de ander niet direct wil wat wij graag van hem willen. We denken dat we dan de regie hebben in een gesprek. Maar paradoxaal genoeg hebben we méér regie in gesprekken wanneer we vragen stellen, stiltes laten vallen en niet terugslaan wanneer de ander ons ‘aanvalt’.

  • Hoe kan ik mijn collega aanspreken op zijn gedrag?
  • Hoe kan ik beter omgaan met weerstand, belangentegenstellingen en emoties?
  • Hoe ga ik om met dominante collega’s?
  • Hoe kan ik lastige gesprekken beter voeren?
  • Hoe kan ik beter onderhandelen?
  • Hoe krijg ik meer regie in gesprekken?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn collega zijn eigen verantwoordelijkheid neemt?

Gesprekstechnieken: mijn aanpak

Hét uitgangspunt voor goede gesprekstechnieken is een goede basishouding, daarvoor gebruik ik de dramadriehoek en de winnaarsdriehoek uit de Transactionele analyse. Als het niet lekker loopt tussen mensen, dan zitten we namelijk in de dramadriehoek. We stappen dan in een dynamiek die ons gevangen houdt en waarbinnen uiteindelijk alle ‘spelers’ boos worden op elkaar. In de dramadriehoek nemen wel ófwel onze eigen belangen niet serieus, ófwel die van de ander. De winnaarsdriehoek laat je zien hoe het anders kan, hoe je er wél uitkomt samen. Zicht krijgen op jouw aandeel in het drama, zorgt ervoor dat je begrijpt dat je met een andere ‘grondhouding’ veel meer bereikt.

Aanvullend daarop krijg je theorie over collega’s aanspreken op hun gedrag en omgaan met weerstand, emoties en belangentegenstellingen. Alle theorie brengen we vervolgens in de praktijk door er ter plekke mee te oefenen aan de hand van je eigen casuïstiek. Als ik zie hoe je het doet, kan ik je heel concrete tips geven waarmee je het verschil kunt maken in het volgende gesprek. Gesprekken oefenen is ook een prachtige manier om veel van elkaar te leren en verschillende smaken van aanpak te zien. Zo kun je gemakkelijker een manier vinden om de technieken toe te passen op een manier die bij jouw persoonlijkheid past.

Persoonlijk leiderschap is de basis

Of je nou een leidinggevende bent, of een professional met ambities: iedereen heeft een persoonlijke set van overtuigingen over hoe je het leven het best kunt leiden. Van die dingen die je al hebt geleerd in de gezinssituatie waarin je bent opgegroeid. Voor de een zal dit een traditioneel gezin zijn geweest, voor een ander was het een totaal andere situatie. Toen heb je bijvoorbeeld al geleerd om altijd als eerste het woord nemen, veel hooi op je vork te nemen, onzichtbaar te zijn, over andermans grenzen heen te gaan of juist je eigen grenzen te verwaarlozen. Met welk gedrag kreeg je aandacht? En wat was not done?

Drivers voor gedrag
Deze overtuigingen noemen we drivers. Drivers nemen we natuurlijk ook mee naar de werkvloer en hebben daar invloed op ons gedrag, zeker als we onder druk staan of met iets bezig zijn wat we echt belangrijk vinden. De vraag is alleen of die manier van reageren altijd de meest handige is en je er altijd mee bereikt wat je wilt.

Gedragsverandering
Ik help mensen inzicht te krijgen in hoe het komt dat ze doen hoe ze doen. En wat ervoor zorgt dat ze steeds weer in de puree terechtkomen. Met deze inzichten op zak wordt het gemakkelijker om te experimenteren met ander gedrag. Gedrag dat het effect heeft waar ze blij en ontspannen van worden.

Lees meer over mijn werkwijze

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Daadkrachtige taal verstuurt eens per 2 maanden een nieuwsbrief met inspirerende artikelen en uitdagende vragen. En natuurlijk ben je zo ook direct op de hoogte van de nieuwe workshops!

Vul je naam in.
Vul een geldig e-mailadres in.